Main menu:
P L A N U L
DE PREGĂTIRE ÎN DOMENIUL
SITUAŢIILOR DE URGENŢĂ
A COMUNEI HALMEU
I. BAZA LEGALĂ
▪ Legea nr. 481/2004, privind protecţia civilă, modificată şi completată prin Legea nr.212/2006;
▪ Legea nr. 307/2006, privind apărarea împotriva incendiilor;
▪ Legea nr. 340/2004, privind prefectul şi instituţia prefectului, republicată în anul 2008;
▪ Legea nr. 446/2006, privind pregătirea populaţiei pentru apărare, cu modificările şi completările ulterioare;
▪ Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
▪ Hotărârea Guvernului României nr. 308/1995 privind organizarea şi funcţionarea activităţii de pregătire în domeniul apărării civile;
▪ H.G. nr. 460/2006 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr. 340/2004 privind prefectul şi instituţia prefectului;
▪ Ordinul Ministrului Administraţiei şi Internelor nr.1474/2006, pentru aprobarea Regulamentului de planificare, organizare, pregătire şi desfăşurare a activităţii de prevenire a situaţiilor de urgenţă;
▪ Ordinul Ministrului Administraţiei şi Internelor nr.712/2005, privind instruirea salariaţilor în domeniul situaţiilor de urgenţă, modificat şi completat prin Ordinul Ministrului Administraţiei şi Internelor nr.786/2005;
▪ Ordinul Ministrului Administraţiei şi Internelor nr.718/2005, pentru aprobarea Criteriilor de performanţă privind structura organizatorică şi dotarea serviciilor voluntare pentru situaţii de urgenţă modificat şi completat prin Ordinul Ministrului Administraţiei şi Internelor nr. 195 din 20 aprilie 2007;
▪ ORDIN nr. 158 din 22 februarie 2007, pentru aprobarea Criteriilor de performanta privind constituirea, încadrarea şi dotarea serviciilor private pentru situaţii de urgenţă;
▪ Ordinul Ministrului Administraţiei şi Internelor nr. 160/2007 pentru aprobarea Regulamentului de planificare, organizare, desfăşurare şi finalizare a activităţii de prevenire a situaţiilor de urgenţă prestate de serviciile voluntare şi private pentru situaţii de urgenţă;
▪ Ordinul Ministrului Internelor şi Reformei Administrative nr. 673 din 09 decembrie 2008, privind pregătirea reprezentanţilor instituţiilor prefectului şi a personalului cu funcţii de conducere din administraţia publică locală în centrele zonale de pregătire Bacău, Cluj – Napoca şi Craiova;
▪ Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 280 din 22.12.2010, pentru modificarea Anexei nr. 4 la Ordinul Ministrului Internelor şi Reformei Administrative nr. 673/2008 privind pregătirea reprezentanţilor instituţiilor prefectului şi a personalului cu funcţii de conducere din administraţia publică locală în centrele zonale de pregătire Bacău, Cluj – Napoca şi Craiova;
▪ Nota – raport nr. 98531 din 05.01.2011, aprobată de Secretarul de Stat pentru Relaţia cu Instituţiile Prefectului, pentru aprobarea seriilor de pregătire în cadrul Centrelor zonale Bacău, Cluj – Napoca şi Craiova, în anul 2011;
▪ Ordinul Inspectorului General 629 IG din 13.12.2006, privind organizarea şi desfăşurarea pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă;
▪ Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 250 din 22.11.2010, privind organizarea şi desfăşurarea programelor de pregătire a specialiştilor pentru prevenire din serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă;
▪ Ordinul Inspectorului General nr. 798/IG din 02.12.2010, pentru aprobarea tematicii orientative de pregătire a specialiştilor pentru prevenire din serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă;
▪ Protocolul privind pregătirea în domeniul protecţiei civile a copiilor, elevilor şi studenţilor din învăţământul naţional preuniversitar şi superior (nr.250/12.07.2007-
▪ Dispoziţia Inspectorului General nr.1122/I.G./23.09.2005, pentru aprobarea Metodologiei de elaborarea documentelor de organizare planificare şi evidenţă a învăţământului din instituţiile de pregătire din subordinea Inspectoratului General;
II. OBIECTIVELE PREGĂTIRII ÎN DOMENIUL SITUAŢIILOR DE URGENŢĂ
OBIECTIVE PRINCIPALE
Perfecţionarea şi specializarea comitetului locale pentru situaţii de urgenţă, centrului operative, a personalului de specialitate cu atribuţii în domeniul situaţiilor de urgenţă, serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă, pentru a fi în măsură să participe la prevenirea, limitarea şi înlăturarea urmărilor situaţiilor de urgenţă, situaţiilor de protecţie civilă, produse pe timp de pace sau război şi la misiuni umanitare.
Cunoaşterea caracteristicilor şi formelor de manifestare a riscurilor, realizarea, în timp scurt, în mod organizat şi printr-
OBIECTIVE SPECIFICE
Organizarea, desfăşurarea şi conducerea activităţilor de prevenire a situaţiilor de urgenţă.
Aplicarea în practică a legislaţiei ce reglementează acest domeniu de activitate.
Angajarea resurselor materiale necesare, conform calculelor de fundamentare, îmbunătăţirea continuă a înzestrării.
Folosirea unor proceduri viabile, de intervenţie operativă în cazul producerii unor situaţii de urgenţă.
a) cunoaşterea formelor de manifestare a principalelor tipuri de risc, a măsurilor de protecţie, precum şi a modului de acţiune şi comportare în situaţia producerii lor;
b) formarea şi dezvoltarea abilităţilor privind modul de comportare şi modul de acţiune în perioada premergătoare, pe timpul manifestării şi pentru limitarea/înlăturarea efectelor situaţiilor de urgenţă;
c) salvarea de vieţi omeneşti prin intervenţie operativă şi profesionistă în caz de situaţii de urgenţă;
d) crearea unui sistem integrat de răspuns la situaţiile de urgenţă prin organizarea din timp a comunităţii locale din zonele de risc pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
e) creşterea calităţii vieţii prin reducerea pagubelor produse ca urmare a manifestării situaţiilor de urgenţă;
f) diminuarea impactului factorilor distructivi prin asigurarea unui management adecvat de înştiinţare, alarmare şi la nevoie, evacuare a populaţiei din zonele de risc;
g) creşterea rolului autorităţilor administraţiei publice locale, prin descentralizarea deciziei şi răspunderii şi optimizarea capacităţii de autoprotecţie şi răspuns în caz de situaţii de urgenţă;
h) utilizarea adecvată a resurselor pentru realizarea, întreţinerea şi exploatarea infrastructurilor şi a măsurilor de prevenire, intervenţie şi reabilitare a zonelor afectate;
i) menţinerea unor activităţi economice minimale şi asigurarea supravieţuirii populaţiei în zonele grav afectate.
j) întocmirea sau actualizarea documentelor operative şi de conducere potrivit ordinelor şi dispoziţiunilor în vigoare;
k) organizarea şi controlul executării pregătirii personalului din serviciu voluntar pentru situaţii de urgenţă precum şi a salariaţilor conform reglementărilor existente;
l) controlul, îndrumarea şi sprijinirea desfăşurării pregătirii de protecţie civilă şi apărarea împotriva incendiilor în instituţiile de învăţământ;
m) alocarea în bugetul local a fondurilor necesare pentru pregătirea în domeniul situaţiilor de urgenţă;
n) pregătirea şi participarea la concursurile profesionale cu serviciu voluntar precum şi desfăşurarea de acţiuni educative cu cercurile tehnico-
o) educaţia preventivă a populaţiei cu privire la pericolele la care este expusă, măsurile de protecţie ce trebuie îndeplinite, obligaţiile ce îi revin şi modul de acţiune pe timpul situaţiei de urgenţă;
III. ORGANIZAREA PREGĂTIRII IN DOMENIUL SITUAŢIILOR DE URGENŢĂ
Pregătirea în domeniul situaţiilor de urgenţă a comitetului local pentru situaţii de urgenţă, centrelor operative, a serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă, se va organiza şi desfăşura de către preşedintele comitetului local pentru situaţii de urgenţă.
Având în vedere constituirea sistemului integrat de management al situaţiilor de urgenţă, statuat în actele normative în vigoare, în funcţie de categoriile de personal şi domeniul de responsabilitate pregătirea în domeniul situaţiilor de urgenţă va fi structurată, astfel:
1. Pregătirea membrilor comitetului local pentru situaţii de urgenţă, a personalului centrului operativ cu activitate temporară, a cadrelor tehnice cu atribuţii în domeniile apărării împotriva incendiilor şi protecţiei civile, precum şi a personalului serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă.
2. Pregătirea salariaţilor.
3. Pregătirea în unităţi şi instituţii de învăţământ
4. Pregătirea categoriilor de populaţie care nu sunt menţionate la punctele 1-
3.1 Pregătirea personalului cu funcţii de conducere din administraţia publică locală, se realizează în baza planificării întocmite de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “SOMEŞ “ al judeţului Satu Mare conform Anexelor nr. 1 şi 2 aprobată prin ordin al prefectului judeţului, prin cursuri organizate la Centrul de Pregătire de Protecţie Civilă Zonal Cluj -
Planificarea nominală a personalului din compunerea comitetelor pentru situaţii de urgenţă, pe categorii de personal, prevăzută în Anexa nr. 2, a fost aprobată prin Ordinul Prefectului nr. 5 din 18.01.2011, iar lunar, la primirea situaţiilor transmise de Centrul zonal de pregătire Cluj-
3.3 Pregătirea salariaţilor din instituţiile publice şi operatorii economici se realizează prin instructaje în domeniul situaţiilor de urgenţă, prin antrenamente practice de avertizare, alarmare, evacuare, adăpostire şi prim ajutor, precum şi prin exerciţii de intervenţie, în funcţie de factorii de risc existenţi şi de tipurile de risc la care sunt expuşi. Categoriile de instructaje, principiile, modalităţile, cerinţele şi condiţiile organizării activităţii de instruire în domeniul situaţiilor de urgenţă sunt stabilite prin Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr. 712/2005, modificat şi completat prin Ordinul ministrului administraţiei şi internelor nr.786/2005, conform Anexei nr. 8.
3.4 Pregătirea în unităţi şi instituţii de învăţământ cuprinde:
3.4.1 Instruirea conducătorilor/directorilor/cadrelor didactice desemnate să efectueze pregătirea în domeniu – se realizează centralizat, în baza programelor şi activităţilor de pregătire organizate şi planificate de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “SOMEŞ” al judeţului Satu Mare şi în conformitate cu Planul de măsuri întocmit în vederea implementării prevederilor Protocolului privind pregătirea în domeniul protecţiei civile a copiilor , elevilor şi studenţilor din învăţământul naţional preuniversitar şi superior.
3.4.2 Pregătirea preşcolarilor, elevilor şi studenţilor se va desfăşura în baza " Protocolului privind pregătirea în domeniul protecţiei civile a copiilor, elevilor şi studenţilor din învăţământul naţional, preuniversitar şi superior, nr. 250/12.07.2007(M.I.R.A) –13527/07.09.2007(M.E.C.T.)", încheiat între Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi Ministerul Educaţiei Cercetării şi Tineretului şi Planului de măsuri în vederea implementării prevederilor Protocolului privind pregătirea în domeniul protecţiei civile a copiilor, elevilor şi studenţilor din învăţământul naţional preuniversitar şi superior, încheiat între Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „SOMEŞ” al judeţului Satu Mare şi Inspectoratul Şcolar al Judeţului Satu Mare.
3.4.2.1. Pregătirea preşcolarilor şi elevilor se desfăşoară prin parcurgerea temelor de specialitate şi prin activităţi extraşcolare incluse în cadrul programelor şi planurilor activităţilor de profil, în funcţie de particularităţile de vârstă specifice nivelurilor de învăţământ, conform Anexelor nr. 1 şi 5.
Periodic se organizează şi desfăşoară concursuri cu tematică de prevenire şi intervenţie la dezastre – „Cu viaţa mea apăr viaţa”, respectiv de prevenire şi stingere a incendiilor – „Prietenii pompierilor”, pe baza regulamentelor de organizare şi desfăşurare, elaborate, în parteneriat, de către Ministrul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă.
Tematica orientativă şi modalităţile de realizare a pregătirii în unităţi şi instituţii de învăţământ sunt prevăzute în Anexa nr. 5.
3.5 Populaţia se instruieşte prin participarea la exerciţiile de alarmare publică organizate de autorităţile administraţiei publice locale, prin exerciţiile de specialitate organizate de serviciile profesioniste pentru situaţii de urgenţă, precum şi prin intermediul mass-
IV. PLANIFICAREA PREGĂTIRII PE NIVELURI DE COMPETENŢĂ, STRUCTURI FUNCŢIONALE ŞI CATEGORII DE PERSONAL ESTE PREVĂZUTĂ ÎN ANEXA NR. 1 .
V. DOCUMENTE DE EVIDENŢĂ.
V.1. Evidenţa participării la activităţile de pregătire prevăzute în Anexa nr. 2.
V.2. Evidenţa furnizorilor autorizaţi potrivit legii, care organizează programe de formare profesională în ocupaţii din domeniul reglementat de IGSU prevăzuţi în Anexa nr. 4.
VI. PLANIFICAREA PREGĂTIRII ÎN DOMENIUL SITUAŢIILOR DE URGENŢĂ PRIN ANTRENAMENTE, EXERCIŢII ŞI CONCURSURI DE SPECIALITATE ESTE PREVĂZUTĂ ÎN ANEXA NR. 3.
VII. TEMELE OBLIGATORII PRIVIND PREGĂTIREA SERVICIULUI VOLUNTAR PENTRU SITUAŢII DE URGENŢĂ SUNT PREVĂZUTE ÎN ANEXELE NR. 6 ŞI 7.
VIII. EVIDENŢA ŞI EVALUAREA PREGĂTIRII
8.1 Documente de întocmit
8.1.2 Pentru buna desfăşurare a activităţilor de pregătire, comitetul local pentru situaţii de urgenţă, inspectorul de protecţie civilă împreună cu cadrele tehnice P.S.I., vor întocmi următoarele documente:
1. Dispoziţia preşedintelui comitetului local pentru situaţii de urgenţă (primarul) privind pregătirea în domeniul situaţiilor de urgenţă pe anul 2011;
Termen: 1 martie 2011.
2. Planificarea pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă (tabelară);
Termen: 1 martie 2011
3. Tematica convocărilor, instructajelor şi exerciţiilor de specialitate;
Termen: 1 martie 2011
4. Dosarul pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă, care va cuprinde:
▪ programul activităţilor de pregătire (convocări, instructaje, antrenamente);
▪ tabelul cu personalul participant la activităţile de pregătire;
▪ materialele care au fost prezentate la activităţile de pregătire.
Termen: 1 martie 2011
5. Planul pentru asigurarea cu resurse umane, materiale şi financiare necesare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă pe anul 2011 – se avizează de Inspectorul şef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „SOMEŞ” al judeţului Satu Mare şi se aprobă de preşedintele Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă (un exemplar rămâne la ISU Satu Mare). Termen: 15 zile de la aprobarea bugetului local pe anul 2011.
Dispoziţia preşedintelui comitetului local pentru situaţii de urgenţă privind pregătirea în anul 2011 va fi difuzat instituţiilor publice şi operatorilor economici din localitate, clasificaţi din punct de vedere al riscurilor, personalul din comitetul local şi centrul operativ pentru situaţii de urgenţă, instituţiilor publice care au repartizate funcţii de sprijin pentru prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă şi conducerilor unităţilor de învăţământ din unitatea administrativ -
Planificarea pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă ale unităţilor administrativ -
Acestea vor fi trimise spre avizare, până în data 1 martie 2011.
8.2 Evidenţa/graficul participării la cursuri/activităţi de pregătire
Evidenţa participării şi a rezultatelor obţinute se ţine la nivelul fiecărei entităţi la nivelul căreia s-
La Comitetul local pentru situaţii de urgenţă aceasta se ţine de către Centrul operativ cu activitate temporară (şeful centrului operativ – secretarul sau persoana cu responsabilităţi în domeniul situaţiilor de urgenţă).
La operatorii economici şi instituţiile publice, clasificaţi din punct de vedere al riscurilor, evidenţa participării şi a rezultatelor obţinute se ţine de către personalul de specialitate, numit prin dispoziţie scrisă de către conducătorul instituţiei.
Situaţia centralizatoare cu participarea la pregătire a personalului, propriu şi/sau pe care îl coordonează, se înaintează numeric, semestrial, la eşalonul superior, pe categorii de personal şi domenii de competenţă, după cum urmează:
-
Evidenţa participării şi a rezultatelor obţinute se înaintează la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „SOMEŞ” al Judeţului Satu Mare, Inspecţia de Prevenire -
8.3 Evaluarea pregătirii
Evaluarea programelor de pregătire se realizează permanent prin analiza modului de organizare şi desfăşurare a activităţilor şi a rezultatelor obţinute de către eşaloanele care organizează pregătirea sau pe timpul inspecţiilor şi controalelor.
Evaluarea pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă se analizează de către fiecare eşalon în parte, sub formă de bilanţ, în şedinţele comitetului pentru situaţii de urgenţă.
Evaluarea pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă, la nivelul judeţului Satu Mare, se realizează în şedinţa Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, la care va participa şi preşedinele comitetului local pentru situaţii de urgenţă, directorii şi managerii operatorilor economici sursă de risc.
Raportul de evaluare a pregătirii cuprinde:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Controlul modului de realizare a Planului de pregătire se execută de către inspectorii din cadrul Inspecţiei de Prevenire, prin participarea la exerciţii, concursuri, convocări, instructaje, controale de prevenire şi aprecierea acestora cu calificativ, precum şi prin autoapreciere în materialul de bilanţ.
Neexecutarea Planului anual de pregătire şi neparticiparea la instruirile, aplicaţiile şi exerciţiile organizate în domeniul situaţiilor de urgenţă constituie contravenţii şi se sancţionează conform prevederilor legale în vigoare.
Raportul de evaluare a pregătirii se înaintează:
-
IX. ASIGURAREA LOGISTICĂ ŞI FINANCIARĂ
Finanţarea cheltuielilor se asigură, potrivit legii, din bugetul de stat, din bugetele locale, din bugetele instituţiilor publice autonome, ale instituţiilor publice, finanţate integral sau parţial din venituri proprii şi din bugetele proprii ale operatorilor economici, după caz.
Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital aferente activităţii serviciului voluntar se asigură din bugetele locale.
Dotarea structurilor de protecţie civilă se efectuează pe baza normelor elaborate de persoanele juridice care au constituit aceste structuri, avizate de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „SOMEŞ” al Judeţului Satu Mare şi aprobate de prefectul judeţului Satu Mare.
Contractarea şi aprovizionarea cu tehnică şi materiale se asigură de fiecare beneficiar contra cost. Tehnica şi alte categorii de materiale necesare se asigură şi din donaţii, sponsorizări sau din alte surse legal constituite.
Anexe:
Anexa nr. 1 -
Anexa nr. 2– Evidenţa participării la pregătire;
Anexa nr. 3 -
Anexa nr. 4 -
Anexa nr. 5– Temele obligatorii privind pregătirea în domeniul situaţiilor de urgenţă a preşcolarilor, elevilor din învăţământul primar, gimnazial şi liceal.
Anexa nr. 6 -
Anexa nr. 7 -